Pengembangan Buku Saku Ekonomi Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Ekonomi Siswa

Authors

  • Nurjannah Nurjannah Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah Medan
  • Khairani Sakdiah Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah Medan

Keywords:

Motivation to learn, pocket books, learning media, economics

Abstract

Human Resources (HR) is to make humans become people who are faithful, independent, intelligent, advanced, skilled, knowledgeable, active, creative, responsible, and productive. So to realize it all needs a high learning motivation for students to be students who have high EQ and IQ. Motivation is one of the factors that can improve the quality of learning, because it will study seriously if it has high motivation (Mulyasa, 2012). To be able to learn well, a good process and motivation are needed. Someone does a business because of motivation. The existence of good motivation in learning will show good results (Sardiman, 2003). Therefore, teachers must be able to arouse student motivation so that they can achieve learning goals. One factor that is often considered to reduce motivation for learning is the subject matter itself and the teacher who delivers the learning material. So one effort or way to increase learning motivation can be attempted by using the learning strategies that are done, and on this occasion the researchers try to change the learning strategy by using learning media using pocket books. The purpose of this study is to create learning environments so as not to get bored and create comfortable learning conditions, so that it can increase students' learning motivation.

References

Arsyad Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers. Asep Jihad, dkk. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: MultiPress.

Dina Indriana. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: DIVA Press.

Eko Putro Widoyoko. (2013). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Endang Mulyatiningsih. (2012). Metode Penelitian Terapan (Bidang Pendidikan), Bandung: Alfabeta.

Hamzah, B.Uno, dkk. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya (Analisis dibidang Pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.

Hizair. (2013). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta: Tamer.

Hujair AH Sanaky. (2013). Media Pembelajaran Interaktif Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Martinis Yamin. (2007). Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta: Gaung Persada Press.

Mohamad Ali. (2013). Penelitian Kependidikan: Prosedur & Strategi. Bandung: Angkasa

Mulyasa. (2013). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nana Syaodih Sukmadinata. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ngalim Purwanto. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurul Mar’atus Sholihah. (2015). “Pengembangan Buku Saku Akuntansi Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Akuntansi Bagi Siswa Kelas XI Akuntansi di SMK Muhammadiyah 2 Yogyakarta Tahun Ajaran 2014/2015.” Skripsi. Fakultas Ekonomi UNY. Diambil dari: http://eprints.uny.ac.id/, pada tanggal 1 November 2015.

Oemar Hamalik. (2002). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 32 Tahun 2013.

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Sardiman, AM. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudarwan Danim. (2010). Media Komunikasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif,

Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suherman Rosyidi. (1996). Pengantar Teori Ekonomi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Suprihatiningrum Jamil. (2014). Strategi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi.

Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Yulian Adi Setyono, Sukarmin Karmin, dan Daru Wahyuningsih. 2013. “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya Ditinjau Dari Minat Baca Siswa. Diambil dari: http://eprints.uns.ac.id/, pada tanggal 1 November 2015.

Downloads

Published

2019-09-23

How to Cite

Nurjannah, N., & Sakdiah, K. (2019). Pengembangan Buku Saku Ekonomi Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Ekonomi Siswa. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Keuangan Dan Akuntansi, 1(1), 35–39. Retrieved from https://ejurnal.poltekkutaraja.ac.id/index.php/meka/article/view/19